یادداشت های دادو

به جای خود ...

پنجشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۳۰ ق.ظ

 


شیپور را همه می شناسند و وسیله ی خوبی است !! تقریبا از ابتدا با بشر بوده و از قرار معلوم تا آخر هم خواهد بود و تکلیف جهان را شیپورزنی بنام اسرافیل روشن خواهد کرد و بنوعی چراغ حیات را خاموش خواهد کرد !!


بقدری این شیپور پرصدا ، بی صدا در همه ی جا حضور داشته که با شنیدن نام آن می شود یک عالمه فیلم را بخاطر آورد ... مخصوصا فیلم های مربوط به جنگ های قدیمی و شیپورچی هایی که نوع آرایش نظامی را اعلام می کردند ... پیشروی !! عقب نشینی !! و ... و صدالبته خیلی مهم است که شیپور دست چه کسی باشد و شیپورچی باید آدم مطمئنی باشد و دم دست آقای فرمانده !! چون اگر شیپورچی خیانت بکند و یا با دشمن در یک کاسه ترید کرده باشد (!!) اوضاع خیلی سخت می شود و ورقی که یک شیپورچی می تواند برگرداند را شاید یک لشکر نتواند !!!


از اینجا می تواند نتیجه گرفت که چرا در یک کودتا و حرکت سیاسی و ... قبل از کاخ ریاست جمهوری باید سراغ صدا و سیما رفت !! و بی دلیل نیست که امروزه یک عالمه شبکه ماهواره ای از نوع شیپور در گوش مردم انواعی از خبرهای آرایش دهنده زندگی و بهم زننده ی آرایش زندگی را فریاد می کنند !!

 

اوضاع زندگی بدلیل روال منطقی و پیش فرض هایی که برای آن از قبل تعریف شده است رو به بی نظمی می باشد و این بی نظمی بدلیل تاثیرات نیروهای مختلف در همه ی جهات می باشد و رفته رفته اوج می گیرد تا جائیکه بی نظمی به حد اعلی خود برسد و کوچکترین کورسوی امید از بین برود ، در آن حالت فرصت زندگی به پایان خواهد رسید و اسرافیل بر شیپور خود خواهد دمید ، آنهم دمیدنی !! با دستور " به جای خود " این شیپور ناگهان ژنِ " به جای خود " که تابع هیچ ملیت و نژاد و پرچمی نیست (!) فعال خواهد شد و صاحب خود را ریستارت خواهد کرد !!! فرقی نمی کند آدمی باشد یا حیوان ؛ کوه باشد یا دریا ؛ خورشید باشد یا ماه ... هرکس که بواسطه ی سرفصل زندگی مجوز موجودیت گرفته است را شامل خواهد شد و بناگاه همه چیز در گردشی دیوارنه وار بحرکت خواهد آمد ؛ بلندی ها پست خواهند شد و پستی ها اوج خواهند گرفت و در این حرکت سریع و بزرگ ، پرونده ی زندگی بسته خواهد شد !!

 

مطمئنا در آن لحظه کسی از این دستور " به جای خود " سودی نخواهد برد ... مگر کسانی که در زمان زندگی اندوخته اش را اندوخته و قبای عافیت اش را دوخته بوده باشد !! برای همین خیلی خوب است که انسان این تمرین سخت را ، هرازگاهی ، در زندگی روزمره ی خود عملی نماید و به زندگی خود و بی نظمی های حاکم بر آن دستور " به جای خود " بدهد !!

 

البته تحقق این خواسته بسیار سخت است و همیشه از جای خود دررفتن راحت تر است از به جای خود برگشتن !! ارزوها و هوس ها و انواعی از کشش های روحی و روانی و مسائل اجتماعی انسان را به حرکتی وامیدارند که هر لحظه احتمال کجی و انحراف در آنها هست و شاید زمانی که " به جای خود " داده می شود ؛ خود مجبور باشد از صندلی شهرداری بلند شده و سریعا خودش را به نزدیکترین سطل آشغال شهرداری برساند !! و طبیعتا چنین اتفاقی نخواهد افتاد مگر اینکه دستور " به جای خود " از بالاترین و قدرتمندترین جایگاه صادر شده باشد !!!

 

شاید لازم باشد در آغاز هر حرکتی این حساسیت در انسان وجود داشته باشد تا در انتخاب راه زندگی و اهداف کوتاه و بلندش ، بعنوان تلنگری مهم ، " به جای خود " را فراموش نکند ...

 

  • دا دو

نظرات  (۵)

چندین سال است که این واژه بجای خود . فکر و ذهن مرا سخت بخود مشغول کرده بود و با خواندن این مطلب ارزشمندتان لذت بردم .واژه بجای خود مرا به یاد دوران خدمت سربازی میبرد و آن فرمان قاطعی که هرروز سر صبحگاه داده میشد و هرکسی سرجائی که باید می ایستاد و نفس نمی کشید . به امید روزی که این فرمان بجای خود در همه ارکان این کهن دیار اجرا شود .
پاسخ:
سلام
امیدی به بهبود در این دیار که کهن بودنش از دلایل بدبخت بودنش نیست ؛ من که امیدم به سور اسرافیل است !!
  • همطاف یلنیز
  • سلام سلام
    سایت شیپور یادم آمد
    و شیپورچی (گرگ بَد) در پسرشجاع
    و اما این "به جای خود"!؟ گویا در نظام به ترتیب قد، جا مشخص می شود،بله؟
    مدرسه رو یادم نیست گویا اول صف وسط و آخرش رو تجربه کرده بیدم. این جای خود رو خودمان باید بیابیم یا چی؟
    خداییش برای همطاف سخت است ببیند جایش کجاست خوو کلی معیار دارد که مکان مناسبش متفاوت است.
    یعنی آن روز خودمان می رویم به جای خود؟ یا می برنمان سرجای خودمان؟ یا یهویی سر از جای خودمان درمی آوریم؟
    .
    .
    خوو برویم ببینم من کجا باید باشم ^_^
    پاسخ:
    سلام
    هر چیزی نظم و نظام خودش را دارد ... باید دید در نظام زندگی کدام جایگاه را بناحق اشغال کرده ایم !!
    شاید هم جایمان می آید سراغمان !!!!
    سلام -این روزها هرکسی به جای دیگری است واقعا صور اسرافیلی باید تا فرمان به جای خود دهد وکسی را هم یارای نافرمانی نباشد..
    سلام
    من طرفدار جبر نیستم. اما دستور به جای خود، چیزی است که گاهی دوست دارم از طرف خدا بشنوم. خسته میشم.. گاهی تا بی نهایت از اینهمه چموشی نفسم خسته میشم، بزرگ تر شدن مبارزه رو سخت تر می کنه. گاهی دوست دارم کسی غیر از خودم دستور توقف بده.. دستور به جای خود بده..
    پاسخ:
    سلام
    خدا باندازه ی یک قرآن حرف (!)‌ جایگاه انسان و مسیر حرکتش را در زندگی به او نشان داده است.
    بزرگتر شدن قبول کردن حقیقت را هم می تواند سخت تر بکند !! اینهمه هدایت و اینهمه بد رشد کردن نشانه بیراهه رفتن است !!
    سلام بر جناب دادو

    چه عالی
    دارم فکر میکنم چقدر صندلی خالی میشه و چه مناصبی بی صاحب می مونه !!

    البته متاسفانه به محض خالی شدن معمولاً یکی دیگه از جای خودش در میره !!!!!!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی