یادداشت های دادو

کویری باندازه ی یک کف دست !

يكشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۰۴ ق.ظ

در میان انواعی از نمادها و جاذبه های طبیعی استان ، در غربی ترین قسمت دشت تبریز ، نمونه کوچک و کاملی از تپه های شنی وجود دارد که بییننده را در فضایی کاملا کویری قرار می دهد .


با پسروی دریاچه ارومیه در زمان های دور ، سواحل این دریا بتدریج از کوههای موروداغی فاصله گرفته و دشت بزرگ تبریز بوجود آمده است ، دشت تبریز در شمال غرب تبریز و مابین تبریز - اسکو در جنوب دشت و شبستر در شمال آن گسترده شده و از کارخانه سیمان صوفیان تا ضلع غربی جزیره ی شاهی (اسلامی) را شامل می شود ، این منطقه که فاقد هرگونه پوشش گیاهی بوده و امروزه بتدریج تبدیل به زمین های قابل استفاده می شود ، از زمان های قدیم در دشت تبریز ، نگهداری و پرورش شتر ، بعنوان تنها وسایل سفر و حمل بار در این دشت بزرگ و مابین بنادر دریاچه ارومیه و شهرهای اطراف رونق داشته و تا به امروز ادامه دارد.

بعد از انقلاب محدوده های وسیعی از دشت تبریز به مزارع تحقیقاتی و پرورشی کشاورزی و دامداری اختصاص یافته و امروزه مزارع بزرگ نگهداری شترمرغ در این محل وجود دارد.

روستای قوم تپه در فاصله ی یک کیلومتری از جاده ی بین المللی تبریز - بازرگان و فرعی آن از مقابل کارخانه ی سیمان صوفیان می باشد ، جهت رسیدن به منطقه ی کویری قوم تپه ، از دوربرگردان مقابل کارخانه سیمان بطرف جاده تبریز برگشته و در سمت راست جاده به سمت جاده ی روستای قوم تپه می پیچیم. کمی مانده به روستا ، جاده انتقال گاز ایران به ترکیه در سمت راست مشاهده می شود که در تابستان و زمان های بی باران قابل استفاده می باشد و در زمان بارش ممکن است تردد در آن سخت باشد . کویر قوم تپه مابین جاده اصلی و روستای قوم تپه قرار دارد.

قوم تپه ، کویری باندازه ی یک کف دست و با تمام خواص و زیبایی های یک منطقه ی کویری است ، مساحت این منطقه در حدود چهار هکتار است که در مقایسه با منطقه دشت تبریز بسیار کوچک و ناچیز دیده می شود ... باد شن های منطقه را بصورت روزانه جابجا کرده و موقعیت تپه های شنی دائما در حال تغییر و جابجایی در این منطقه می باشد .

از دیرباز عکاسان طبیعت با حضور در این منطقه صحنه های زیبائی از غروب و طلوع را شکار می کنند و این منطقه برای گرفتن برخی سکانس های فیلم های کوتاه که نمایی کویری طلب می کند ، برای فیلم سازان جوان یک کارگاه خوب و دم دست بحساب می آید.

متاسفانه بدلیل عدم توجه کافی به نگهداری این منطقه ی زیبا و برخی سودجویی های ناشیانه ، از قبیل بردن شن های منطقه به کارگاه های تهیه سفال و ... و ریختن نخاله ها در منطقه ، چهرهی این نماد زیبای کویری مخدوش شده بود که با پیگیری طبیعت دوستان و توجه محیط زیست استان امروزه از این دستبردهای کوته فکرانه مصون مانده است .

حضور در ساعات اولیه روز و موقع غروب در این منطقه فوق العاده زیبا و خاطره انگیز بوده و تماشای گله های شتر که در منطقه و روستاهای اطراف نگهداری می شوند از جاذبه های این منطقه می باشد.

 


 


دوفقره عکس از آلبوم تلگرامی فوتورافچی از غروب در منطقه قوم تپه !!!

 



اینهم از موبایل خودم و کویر قوم تپه (!) نه غروب در قوم تپه (!!)

  • دا دو

نظرات  (۳)

مرسی زیبا بود
سلام . شاید استان آذربایجان را بتوان نمونه ای کوچک از کل طبیعت دید که از سرزمینها هم کویرش را دارد هم جنگلش را ، هم هوای گرمش را دارد هم ییلاقش را وهم کوهستان وهم دشت را ، همه را یکجا دارد ، واین خیلی زیباست..
پاسخ:
سلام
دقیقا ......
سلام بر جناب دادو

اسم قوم تپه رو زیاد شنیدم اما تا به امروز قسمت نشده برم ببینم

میگم به نظر شما شترها کمی سایزشون کوچیک نیست؟!!
اون شتری که در سفر قشم (نوروز امسال) من عکسش رو گذاشتم خیلی بلند قامت و رشید بود!!
پاسخ:
سلام
ایشالا این نوبت که آمدید...
شتر اصولا بزرگ است ، ولی فرق دارد از شتر توی ماشین و از نزدیک عکس بگیرید و یا اینکه ترسان و لرزان و با لنز تله از راه دور !!!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی