یادداشت های دادو

روز پرمناسبت !!

شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۰۷ ق.ظ

 

کله ی صبحی یک پیام آمد که " روز جهانی عکاسی " گرامی و شاید هم مبارک باد !! و بیادم آورد که به رسم ایام قدیم صفحه ی مناسبت ها را باز کنم و ببینم اتفاقات مهم این روز کدام بوده است !؟!؟

 

28 مرداد و کودتای مشهورش برای تاریخ سیاسی کشور ما روز فراموش نشدنی و بزرگی است !!! و هنوز بعد از شصت سال و اندی حرفهای ضد و نقیض زیادی در رابطه با آن زده می شود و عده ی زیادی متهم به خیانت می شوند و محکوم می شوند و غالبا افرادی هستند که دیگر حق دفاع از خود را ندارند و یا در قید حیات نیستند !! مطمئنا اختلافات عقیدتی در بین قدرتمندان و دولتمندان در داخل کشور باندازه ای بود که نشود حق را به کسی داد !! شاید بشود گفت بزرگترین ضرر و نفع این کودتای بین المللی به مصدق رسید !؟!؟ مصدق از قدرت خلع شد و در کنار آن به افتخار قهرمانی رسید ، همان کادوئی که مرگ برای امیرکبیر به ارمغان آورده بود !! بازی روزگار است دیگر ، خوبی های آدم را پررنگ می کند و به اشتباهاتش قلم عفو می کشد !!

 

28 مرداد سالروز به آتش کشیده شدن سینما رکس آبادان هم هست ، یادم هست که توی خانه بودیم و ناگهان رادیو خبر آتش سوزی در سینما رکس آبادان را پخش کرد !! کوچکتر از آن بودم که خبر برایم مهم بوده باشد و چقدر جالب که تاکنون هم نفهمیده ایم که ماجرا چه بوده است و چرا و چگونه !؟!؟ شاید هم نمی خواستند تا آن اندازه بزرگ بشود و شد !؟!؟ امروز در شهر من سینماهای زیادی تعطیل شده اند و صاحاب ندارند ، شاید آتش سوزی هم شانسی بود تا نام سینما رکس جاودانه بشود و مانند هزاران سینمای دیگر به فراموشی تاریخ سپرده نشوند !!

 

" روز جهانی عکاسی " ، امروز روز جهانی عکاسی نام گرفته است ، مطمئنا عکاسی و فیلمبرداری در ساختار دهکده ی کوچک جهانی نقش بزرگی دارد و ارتباطات امروزی در سایه عکس و فیلم سرعت و وضوح بالائی گرفته است ، نقشی که یک عکس می تواند داشته باشد از دست صدها کتاب خارج است و بهمین منوال اگر مسیر پیشرفت درست بوده باشد این نقش خوب بوده است و اگر مسیر اشتباه بوده باشد این نقش اشتباه !!! این روزها مردم مسلح به دوربین هستند و مثل قدیم نیست که عکاس را از وسایل زیادش شناخت ، موبایل های امروزی دارای دوربین های خیلی قوی و با کیفیتی هستند و تقریبا همه ی موبایل دارها بنوعی عکاس می باشند ولی اینکه عکاس حرفه ای کیست و ... حرف زیاد است ، بر این اساس روز جهانی عکاس را می توان به همه تبریک گفت ولی در این میان بد نیست به کسانی که واقعا در این راه زحمت کشیده و اندوخته های گرانبهایی دارند یک تبریک خصوصی و درگوشی گفت !!


 

یک مطلبی هم دیدم که انگار " روز جهانی حفظ محیط زیست کوهستان " هم می باشد ... این روز را به شخصه به خودم تبریک می گویم چون اگر مانند گروههای سبز در تمیز کردن کوهستان نکوشیده ام (!!) مانند گروههای سیاه در آلوده کردن آن هم قدمی برنداشته ام (!)


دیروز از یکی از دوستان که برای صعود به قله ی " علم کوه " رفته بود از برنامه شان پرسیدم و متاسفانه بسیار گله مند بود از بی نظمی های انسانی که به نام دلخوشی و ایجاد فضای مسموم نشاط ، این روزها ، رواج یافته است ... بردن عقده های زندگی روزمره به دامن طبیعت کمتر از ریختن آشغال های انسانی در طبیعت نیست !!! مخدوش کردن آرامش کوهستان و بهم زدن نظم آن در تمام جهات باید جدی گرفته شود ؛ فرهنگ سازی و آموزش استفاده صحیح از طبیعت باید در تمام سطوح آموزشی جایگاه ویژه ای پیدا بکند و ...


 

  • دا دو

نظرات  (۴)

  • همطاف یلنیـــز
  • سلام سلام
    گویا دو عامل باعث شد که نوزدهم اگوست  به عنوان روز عکس (عکاسی) در دنیا انتخاب شود.
    دلیل اول این نامگذاری، استفاده از اولین فرایند عملی تولید عکس با استفاده از داگروتایپ (در تاریخ 1837 میلادی Joseph Nicèphore Nièpce   و Louis Daguerre بخاطر پیشرفت صنعت عکاسی اقدام به اختراع دستگاه داگری تایپ نمودند و این تحول در عکاسی، زمینه را برای نامگذاری یک روز به عنوان روز عکاسی فراهم نمود.)
    و
    دلیل دوم آن خرید حق ثبت اختراع، توسط کشور فرانسه و عرضه آن به کل دنیا به صورت رایگان، است.
    پاسخ:
    سلام
    گویا هیچ مناسبتی بی دلیل نیست !! ولی ما در قبال برخی احساس غرور می کنیم و در قبال برخی احساس شرمندگی ...میلا روز هوای پاک ، حفظ محیط زیست و امثالهم بنوعی دهن کجی به ما هستند ولی از اینکه یک کرور عکاس در اطرافمان داریم و بهانه ای برای تبریک موشتن خوشان می شویم ...
    سلام

    یکی از مقوله هایی که آموزش و پرورش ژاپن در سالهای اولیه تحصیل، روش تمرکز داره اینه:
    احساس نزدیکی با طبیعت اطراف و خیرخواهی در برخورد با گیاهان و حیوانات....
    فقط میتونم بگم ای کاش در ژاپن دنیا اومده بودم!

    در ضمن روز عکاسی بر شما هم مبارک ...
    پاسخ:
    سلام
    بقول سعدی که فرمود :
    زمین شوره سنبل برنیارد   /   در او تخم عمل ضایع مگردان
    سیستم های آموزشی ما فعلا فاسد است و هر عمل خیرخواهانه ای را ضایع میکند ...
    من اگر ژاپن بدنیا آمده بودم ، یک سامورائی می شدم !
     
    لطف دارید ، ممنون
    با سلام مجدد

    این لطیفه دیشب به دستم رسید دیدم بی مناسبت با پست شما نیست، فلذا با اجازه مینویسمش!

    روز عکاس را به همه ی عکاسهای محترم تبریک میگم غیر از اون عکاسی که عکس شناسنامه و پاسپورتم رو گرفت!!!!!
    پاسخ:
    سلام
    تبریک آنها را باید نگهداشت و در هفته خرابکاری توی صفتشان کوبید !! یک حیف نونی را هم بعنوان متصدی انتخاب می کنند که آدم از اعتراضش هم حیف اش بیاید ...
    سلام 
    ایکاش یک روز هم  بنام روز نامرد انتخاب شود تا در آن روز به بعضی ها تبریک گفت .
    پاسخ:
    سلام
    مطمئنا نامردها روزشان را آنقدر پررنگ عزیز می دارند که مردها به خودشان شک بکنند ...
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی